1 kompetncave si karakteristike për
dy modele të kompetencave kanë dituritë
dhe shkathtësitë, në dy modele të tjera sjelljen
, motivin dhe motivimin ndërkaq modelet tjera kanë si pikë referuese
vlerat, intersat, aftësitë, përvojën, karkateristikat dhe qëndrimet.
Organizatat kanë veprimtari të ndryshme edhe
kompetncat ndryshojnë varësisht nga kërkesat dhe strategjia e tyre. Tri forma të aplikimit dhe të kërkimit të
kompetncave kryesisht fokusohen në ruajtjen e strrategjisë dhe të vlerave të
organizatës.
Organizatat e tjra i fusin komptencat i kërkojnë dhe i
zhvillojnë ato me qëllim të lehtësimit të punës , për shkak të pritjeve nga
punëtorët të dëshmohen ato veçori , dituri aftësi dhe shkathtësi të cilat janë
të rëndëshme në punë dhe në vlerësimin
real, përkatsisht objektivizimin e tyre.
Nga këtu mund të identifikojmë dy fusha në të cilat priten
përmirësimet e kompetencave – modele të ndryshme krijohen për të ruajtur vlerën
e organizatës dhe strategjinë e sajë , në anën tjetër tu mundësojë të gjithëve
që të kuptojnë pritjet që shtrohen para punëtorëve në mënyrë që edhe vlerësimet
e tyre të objektivizohen.
Një përparësi e shfrytëzimit tëkompetncave e cila
theksohet në literaturë është lidhja e strategjisë me ndërmarrjes me
operacionalizimin e punëve dhe kryerjes së këtyre punëve. Të gjitha modelet në
një mënyrë lidhen me kryerjen e punëve, misonin, vizionin e sjë. Pra këto
llogariten si vlera.
Pjesa tjeter e modeleve është e lidhur me vendin e
punës në organizatë. Nëse vështrohen me vemendje modelet e kompetencave të
cilat ndërmarrjet i ndërtojnë atëher veprimtaria e ndërmarrjeve është përcaktuesi
kryesor i kompetncave dhe pikë nisëse për përcaktimin e tyre.
PERFORMANSAT E NEVOJSHME TË BURIMEVE NJERËZORE
Performansat organizative dhe menaxherike
Njëra nga çështjet më të rëndësishme në menaxhimin e burimeve
njerëzore është çështja e matjes së performansave, posaçërisht kur është fjala
te seleksionimi i burimeve njerëzore. Kjo në të vërtetë është çështje
organizative dhe menaxherike. Është çështje organizative në aspekt të njohjes
dhe mënyrës së organizimit të aktiviteteve për vlerësimin, planifikimin e tyre,
gjetjen e modeleve më të përshtatshme, kontrollimin e tyre, në të mirë të
efikasitetit të vlerësimit.
Ndërkaq, konsiderohet si çështje menaxherike për shkak të
involvimit të drejtpërdrejtë të menaxherëve
në vlerësim, pa marrë parasysh specializimin e tyre dhe nivelet e menaxhimit.
„Më 1995 Valters i
ka definuar performansat menaxherike si proces të përparimit të kryerjes
sasiore dhe cilësore të punës dhe orientimin e të gjitha aktiviteteve në
drejtim me qëllimet“.[1]
Është mjaft me rëndësi për menaxhimin e burimeve njerëzore që
këto dy çështje të jenë të harmonizuar në mes veti, për shkak se nëse anët e
dobëta apo të forta të burimeve njerëzore nuk janë identifikuar si duhet dhe në
drejtim të duhur, atëherë mund të themi se përpjekjet organizative nuk kanë
qenë si duhet. Çështja e përcaktimit të performansave (e cila përcaktohet nga
vlerësimi), është pjesë integrale e menaxhmentit të burimeve njerëzore.
Këto dy çështje janë të lidhura ngusht në mes veti, për shkak
se përcaktimi i performansave paraqet bazën për të vlerësuar se kush është i
aftë dhe kush jo, kush është për një pozitë më të lartë dhe kush jo.
Vlerësimi se kush i ka cilësitë e nevojshme – të kërkuara,
është mjaft me rëndësi për menaxherët, për shkak se në bazë të vlerësimit të
tyre (i cili edhe mund të jetë subjektiv ndonjëherë) menaxheri do të marrë
vendime të drejta ose jo të drejta.
Performansa nënkupton diturinë, aftësinë e të punësuarit (menaxherit- personelit) që ta
kuptojë dhe ta kryejë mirë dhe në mënyrë të efektshme punën, njohuritë në
analizimin e çështjeve dhe sintetizimin e tyre, përvojën dhe karakteristika të
tjera të veçanta që i kërkon ndonjë vend i punës.
Në jetën e përditshme hasim në vlerësimin e performansave:
¨
Për ndërmarrjen, (menaxhmentin, financat,
produktivitetin)
¨
Për personelin e ndërmarrjes,
¨
Për menaxherët,
¨
Për pajimet, teknologjinë etj.
Mirëpo, te menaxhementi i burimeve njerëzore theksi dhe
qëllimi është i drejtuar nga njohja e njeriut dhe karakteristikave të tij si
njeri në përgatitje (student, nxënës, punëtor në trajnim), njeri në punë, si
punëtor apo udhëheqës etj.
Për ta bërë vlerësimin e performansës duhet të përcaktohen dhe
të përdoren kritere të caktuara mirë: Për këtë zakonisht përdoren kriteret
formale dhe joformale. Kritere formale konsiderohen ato kritere të cilat janë
të bazuara në procedura standarde të vlerësimit. Ndërkaq, joformale kur kemi të
bëjmë me ndonjë vlerësim që më tepër është subjektiv, intuitiv dhe pa
mbështetje.
Vlerësimi i performansave te personeli i ndërmarrjeve më së
shumti bëhet sipas këtyre kritereve:
¨
Cilësia e punës,
¨
Sasia e punës,
¨
Iniciativa,
¨
Inovacionet,
¨
Njohuritë shkencore,
¨
Kreativiteti,
¨
Siguria,
¨
Komunikimi,
¨
Vetiniciativa,
¨
Shkathtësia,
¨
Aftësia,
¨
Qasja ndaj marrjes së
vendimeve,
¨
Depërtueshmëria,
¨
Përvoja etj.
Interesimi i përgjithshëm i menaxhmentit të burimeve njerëzore
është i orientuar në vlerësimin dhe njohjen e performansave të këtyre burimeve,
përkatësisht në njohjen e njeriut
dhe karakteristikave të tij organizative dhe menaxherike.
Qëllimet e vlerësimit të performansave janë:
„Së pari, për t’i informuar burimet njerëzore lidhur me efektet e tyre
të punës, për t’i bërë ata me dije se ku i kanë anët e dobëta dhe ku të forta
dhe çka duhet të ndërmarrin që të përmirësojnë anët e dobëta që puna e tyre të
jetë e suksesshme. Së dyti, nëpërmjet
performansave menaxherët e ndërmarrjes informohen me të gjitha informacionet
relevante lidhur me pagat, nevojat e burimeve njerëzore për plotësimin e
njohurive, për të rekrutuar“.[2] Përcaktimi i
performansave është i mbështetur në gjykimin e individëve apo të grupit. Rol të
rëndësishëm në këtë rast kanë paanësia, objektiviteti, barazia etj. Mirëpo, për
të përcaktuar më mirë nivelin e perfomansave të burimeve njerëzore dhe për ta
ruajtur objektivitetin, zakonisht në këtë proces angazhohet një numër më i madh
i njerëzve.
Performansë është ajo çka mund të matet dhe çka mund të
bëhet. Nëse diçka nuk mund ta matni, nuk mund ta
menaxhoni, sepse nuk e dini nëse ajo do të përmirësohet (mund të matet në të
ardhmen). Këto dy aksioma të menaxhmentit janë mjaft të njohura, të kuptueshme
dhe të pranueshme nga të gjithë menaxherët me përvojë.[3] Mirëpo, ekzistojnë shkaqe për çka është e rëndësishme matja e
performansave. Kur duhet të bëhet vlerësimi i performansave të burimeve
njerëzore, menaxheri përgjegjës nuk e ndien veten mirë. Mirëpo, matja e
performansave është një aktivitet menaxherik i rëndësishëm dhe për këtë nuk
duhet të ketë keqardhje me rastin e matjes së rezultateteve. Të gjitha
ndërmarrjet, posaçërisht njerëzit e aftë dëshirojnë të dinë se sa mirë janë
duke punuar.[4]
Në çdo
ndërmarrje duhet të vlerësohet se sa mirë janë duke punuar njerëzit punën e
tyre. Ato vlerësime mund të jenë formale, të cilat janë të mbështetura në
procedurat standarde të vlerësimit - ose joformale dhe të aprovuara pa ndonjë
program të qartë.[5]
Njëri ndër problemet kryesore për vlerësimin e performansave është
përcaktimi i standardeve në të cilat do të mbështetemi. Nëse është arritur që
standaret të jenë të qarta dhe të përcaktuara mirë, atëherë vlerësimi i
performansave nuk do të jetë i vështirë. Këto standarde zakonisht quhen
kritere. Nëpërmjet këtyre kritereve bëhet identifikimi i cilësisë dhe suksesit
në një aktivitet të caktuar.
Burimi: Shyqri
Llaci, Menaxhimi i biznesit:
11.2.Funksionimi i sistemit të vlerësimit të performansës
“Performansa
dhe vlerësimi i saj bëhet edhe për punëtorët në marrëdhënie pune. Zakonisht
bëhet një herë në vit, ndërkaq për punëtorët e rinj bëhet më shpesh. Në
përgjithësi, koha për kryerjen e vlerësimi varet nga situata dhe qëllimi për të
cilin ai kryhet”.[6] Pra, vlerësimi i performansës ka qëllim të njohë shkallën e cilësisë.
11.3. Analiza e performansave
Burimi: J.Dezheljin, fq.130
Shkalla e parë -
vlerësimi i rezultateve të punës për çdo të punësuar duke i krahasuar me
standardet e vendosura në nivel të ndërmarrjes.
Shkalla e dytë - a është
i arsyeshëm dhe efikas angazhimi i mjeteve në edukimin e punëtorëve.
Shkalla e tretë - duhet
të gjejë ndryshimin në mes të kategorive “nuk mundem” dhe “nuk dua”, nën të
cilat kushte punëtori do të mundet të kryej punën e kërkuar nga ai, a është e
nevojshme të intervenohet me edukim të tyre.
Shkalla e katërt - të
caktohen standardet dhe t’u tërhiqet vërejtja për dështimet e tyre,
Shkall e pestë - të evitohen
pengesat,
Shkalla e gjashtë - stërvitja
për ngritjen e aftësive, diturive, shkathtësive.
Shkalla e shtatë - për
profesionalizim, rikualifikim, nuk mjaftojnë vetëm ushtrimet,
Shkalla e tetë - ndërrimi
i punës me pëlqim të menaxherit ose ndërprerja e marrëdhënies së punës.
Këto
shkallë sot ndërmarrjet për të gjitha çështjet i përcaktojnë nëpërmjet
menaxhimit komplet (total) të cilësisë.
11.4.
Aftësitë dhe performansa
Diferenca
individuale në aftësitë dhe mjeshtritë janë preokupim qendror i menaxherëve, sepse
nëse këto nuk i posedojnë burimet njerëzore atëherë të arriturat e ndërmarrjes
do të jenë të varfëra. “Një aftësi përfaqëson një karakteristikë të gjerë dhe
të qëndrueshme, përgjegjëse për performansën maksimale të një personi - si e
kundërta e tipikës - në detyrat fizike dhe mendore. Një mjeshtri, në anën tjetër, është kapacitet specifik për të
manipuluar fizikisht objektet".[7]
Për të
përshkruar më mirë po japim një shembull: “Imagjinoni
veten se jeni i vetmi pasagjer në një aeroplan të vogël transporti, në të cilin
pilotit sapo i ka rënë të fikët. Ndërsa aeroplani po bie menjëherë, përpjekjet
dhe aftësitë tuaja nuk janë të mjaftueshme për të shpëtuar veten dhe pilotin,
në qoftë se ju nuk zotëroni
mjeshtrinë e fluturimit”.[8]
Performansa varet nga kombinimi i drejtë i aftësive,
përpjekjes, mjeshtrisë.
Charles Spearman thekson se e gjithë performansa
përcaktohet nga dy tipe të aftësive:
¨
Aftësitë
e përgjithshme mendore
¨
Aftësia
për detyrat aktuale
Aftësitë kërkojnë të zhvillohen
nëpërmjet formave të ndryshme dhe
menaxheri i mirë - burimet njerëzore - në vete duhet të inkorporojë intelektin, përvojën, dituritë,
të cilat paraqesin, përkatësisht e përbëjnë performansën e tij.
Lidhur me aftësitë mendore shumica e
autorëve janë mbështetur në idetë e Spearman-it.
Aftësitë mendore të njeriut nuk është
lehtë të identifikohen. Aftësitë mendore që e përcaktojnë performansën janë:
komunikimi dhe të kuptuarit e fjalëve - kuptimi verbal, shqiptimi i fjalëve,
aftësia numerike, aftësia e memorimit, aftësia e perceptimit.
Tabela: Aftësitë mendore që përcaktojnë performansën
Të
kuptuarit e fjalëve
|
Aftësia për të kuptuar çfarë paraqesin fjalët
|
Rrjedhshmëria e fjalëve
|
Aftësia për nxjerrë
fjalë të veçanta që plotësojnë simbole specifike ose kërkesa strukturore
|
Aftësitë numerike
|
Aftësia për të bërë
llogaritje të shpejta dhe të sakta aritmetike
|
Aftësia hapësinore
|
Aftësia për të
përceptuar modele hapësinore dhe për t’i përfytyruar se si duken format
gjeometrike
|
Aftësia e të mbajturit mend
|
Të mbajturit mend të fjalëve, simboleve, listave të numrave dhe
elementeve të tjera
|
Shpejtësia e
përceptimit
|
Aftësia për të
perceptuar figurat, për t’i identifikuar ngjashmëritë dhe ndryshimet dhe për
të kryer detyrat që përfshijnë perceptimin vizuel
|
Aftësia e rezonimit
|
Është aftësi e veçantë
e individit për parashikim të rezultateteve, rrjedhave për ndonjë aktivitet
apo veprimtari
|
Menaxhimi komplet i cilësisë (TQM)
Kuptimi i menaxhimit
komplet të cilësisë (TQM)
Kur
flitet për performansat organizative, atëherë kemi të bëjmë me një drejtim të
ri, të cilit në vitit e fundit shumë ndërmarrje janë duke i kushtuar kujdes:
Menaxhimi komplet i cilësisë (Total
quality management- TQM).
Menaxhimi
komplet (total) i cilësisë (TQM) është i mbështetur në konceptin japonez të
cilin shumë autorë e konsiderojnë si religjion – Kaizen. Ky koncept pasqyron mënyrën afariste të të menduarit,
përkundër mendimit afarist, të menduarit dhe të vepruarit sipas rezultateteve
të punës.
“Një kohë
performansa është vështruar kryesisht në kuadër të motivimit individual dhe
performansës individuale. Tani kjo është përqendruar në performansën e
organizatës si tërësi. Ndryshimi i këtij kursi është bërë nga Deming (1986),
kur ai vëren se variacionet e performansës nuk janë rezultat i diferencave
individuale, por i sistemeve që implementohen dhe kontrollohen nga menaxherët -
faktorët të cilët janë jashtë kontrollit të individit”.[9]
V.E.Deming
është profesor amerikan i cili punoi në këtë ide së bashku me kolegun e tij,
J.M.Juran. Ata idetë e tyre për cilësinë (SQC - Statistical Quality Control)
nuk kanë arritur t’i aplikojnë në Amerikë, për shkak të rrethanave specifike
pas Luftës së Dytë Botërore. Mirëpo, këta ekspertë hasën në mirëkuptim te
japonezët dhe idetë e tyre u pranuan. Pas sukseseve të jashtëzakonshme në
Japoni, perëndimi ishte mjaft i interesuar për konceptet e tyre.
Menaxhimin
komplet të cilësisë e zbatojnë menaxherët, prandaj shpeshherë identifikohen me
vetë atë proces.
Çka në
të vërtetë duhet të punojnë menaxherët: Të udhëheqin – t’i ndihmojnë personelit
(ekipit) gjatë marrjes së vendimeve dhe përparimit të mundësive të tyre; T’i
këshillojnë – të sigurojnë informata dhe t’i trajnojnë; t’i inkurajojnë – të
sigurojnë klimë, kulturë afariste pozitive; të koordinojnë – të harmonizojnë
funksionimin e ekipeve dhe grupeve të ndryshme.
Juran
ishte koleg i Deming-ut, me të cilin e zhvilloi këtë ide. Ai konsideron se duke
u shërbyer me menaxhmentin komplet të cilësisë (TQM) mund të arrihet qasje
gjithëpërfshirëse e menaxhimit dhe shtrirje e këtij menaxhmenti në tërë
ndërmarrjen. Kjo do të
realizohej nëpërmjet:
¨
Definimit
të cilësisë së qëllimeve nëpërmjet planit,
¨
Aprovimit
të ndërrimeve të kulturës afariste,
¨
Kreacionit
të infrastrukturës së re afariste,
¨
Trajnimit
të menaxherëve.
Për
këtë ndërmarrjet tradicionale duhet të ristrukturohen, të decentralizohen dhe
të krijojnë rrjet:
¨
Duke
i copëtuar tërësitë e mëdha në të vogla, interaktive, të cilat kujdesen për
dijen e burimeve njerëzore dhe për trajnimin e tyre;
¨
Nxitjes
së eksperimentimit;
¨
Ridizajnimit
të proceseve afariste dhe të çështjeve të tjera që kanë të bëjnë me këtë
proces.
Performansat individuale
Çështja e
performansës individuale në ndërmarrje kryesisht është e përqendruar rreth
vlerësimit dhe shpërblimit të personelit. Valker (më 1992) thekson se kjo
pjesërisht vjen nga shkaku se proceset e tilla janë të institucionalizuara
përmes sistemeve dhe procedurave specifike. Performansa kryesisht vështrohet si
rezultat i interaksionit ndërmjet aftësisë individuale dhe motivimit.
Organizatat gjithnjë e më shumë po vërejnë se planifikimi dhe forcimi i
performansës ka një efekt kritik në performansat individuale.[10]
Planifikimi i performansës
Planifikimi i
performansës e definon dhe e dallon menaxherin nga vartësit e tij. Ky dallim
bëhet nëpërmjet mënyrave tradicionale, siç janë përshkrimi i vendeve të punës,
përshkrimi i përgjegjësive kyçe, niveli i performansës së kërkuar, objektivat
ose synimet specifike dhe kompetencat themelore.
Në shumicën e
rasteve kombinimi i këtyre qasjeve është domosdoshmëri. Ekziston një trend
shumë i qartë për t’i shfrytëzuar objektivat specifike…. Objektivat e tilla u
japin ide më të qarta individëve lidhur me performansat e pritura dhe iu
mundësojnë atyre që të përqendrohen në prioritete, në mënyrë që të përcaktohen
se çfarë të zgjedhin, se çfarë duhet të bëjnë.[11]
Përvoja ka
treguar se qartësimi i synimeve është element i cili bën përmirësimin e
performansave të të punësuarve. Për këtë angazhimi i të punësuarve është i
domosdoshëm. Objektivat specifike krijojnë mundësi të përfitimit nga të
punësuarit input, pasi ata do të kenë pikëpamje të vlershme për barrierat që
duhet të tejkalohen, përpjekjet e angazhimit të tyre dhe fizibilitetin nga ky
angazhim.
Mbështetja e performansave
Të punësuarit
zakonisht pajtohen për t’i rritur performansat. Këto performansa rriten
nëpërmjet formave të edukimit plotësues, për të cilat menaxheri ka një rol kyç
në procesin e aftësimit.
Çështja e
organizimit dhe e trajnimit të burimeve njerëzore sot është vazhdimisht
kërkesë. Ndonjëherë mund të ketë barriera të cilat e pengojnë këtë proces, për
shkak të natyrës së punës dhe të performansës së kërkuar. Për këtë shkak, për
ngritjen e performansës individuale është e nevojshme përkrahja e menaxherit
përkatës, në mënyrë që performansa e planifikuar të realizohet.
Në çështjet e
fitimit dhe të përkrahjes së performansave individuale, rol të rëndësishëm për
menaxherin luajnë informatat e nevojshme lidhur me performansat dhe për të
punësuarit.
Vështrimi permanent
Mbikëqyrja e
pandërprerë është aktivitet i rëndësishëm që u krijon kushte të punësuarve që
t’i definojnë prioritetet dhe t’i planifikojnë ato. Ndërkaq, për menaxherin
është e rëndësishme që të mbledhë informata dhe të krijojë pasqyrën lidhur me
ndryshimet e performansave të punëtorit dhe, në të njëjtën kohë, duhet të ketë
informata lidhur me ndryshimet në ndërmarrje, të cilat janë me ndikim në
performansën e tij. Të dyja palët kanë nevojë për t’i këmbyer informatat dhe
vështrimet, në mënyrë që të dihet se çfarë është më e vlershme për të ngritur
nivelin e performansës individuale.
Vlerësimi
Vlerësimi i individëve bëhet nga
njerëz të ndryshëm, duke përfshirë:
¨
mbikëqyrësit e drejtpërdrejtë -
menaxheri përgjegjës,
¨
vlerësimin e menaxherit të një niveli
nga ana e menaxherit të nivelit tjetër ose të të njëjtit rang,
¨
anëtarët e departamentit të burimeve
njerëzore,
¨ vlerësimin e vetvetes (personal),
¨ nga dikush i rangut më të ulët,
¨ ndonjëherë, për të vlerësuar
shfrytëzohen edhe qendrat për vlerësim.
Vlerësimi nga menaxheri përgjegjës
Shumicën e vlerësimeve për vartësit e
vet i bën menaxheri përgjegjës. Përparësi e këtij vlerësimi është njohja e
kërkesave të vendeve të punës nga menaxheri dhe ai zakonisht i ka të njohura
shumicën e detyrave që duhet të kryhen. Vlerësimi vjetor është gjithashtu një
pjesë e vlerësimit të performansës ose konkluzion logjik i menaxhimit të
performansave, i cili duhet të kryhet gjatë tërë vitit nëpërmjet mbikëqyrjes.
“Vlerësimi nga menaxheri përgjegjës quhet edhe “vlerësim nga ana e babait”.
Edhe kur informatat për vlerësim mblidhen nga burimet, është menaxheri përgjegjës
ai që i përdor këto informata për individin”.[12]
Vlerësimi i menaxherit për menaxherin
Në ndërmarrje niveli i autoritetit
sigurisht se duhet të jetë i organizuar sipas nivelit të caktuar, me ç’rast
dihet hierarkia. Me rastin e vlerësimit, menaxheri përgjegjës kyçet në
vlerësimin e vartësit të vet në dy mënyra:
“Së pari, nga ata mund të kërkohet që
të verifikojnë vlerësimin e menaxherit, me qëllim që të vërtetojnë se procesi i
vlerësimit është kryer në mënyrë të drejtë dhe si duhet;
Së dyti, vlerësimi i menaxherit për
menaxherin tjetër mund të bëhet në mënyrë të drejtpërdrejtë. Një proces i tillë
njihet si qasje “vlerësimi i gjyshit”.[13]
Kjo ndodh zakonisht kur krahasimi i performansave bëhet në mes të individëve të
ndryshëm. Në këtë rast menaxheri për vartësin e vet vlerëson performansat e
tij. Kjo shpesh ndihmon për tejkalimin e problemeve në vlerësim të
performansave, për shkak të përdorimit të standardeve të ndryshme. Me këtë rast
menaxheri, gjatë vlerësimit të vartësit të tij, minimizon mundësinë e dështimit
të vlerësimit dhe ky vlerësim është i njohur si “vlerësimi i gjyshit”.
11.8.4. Vlerësimi nga anëtari i departamentit të
burimeve njerëzore
Shumë rrallë një punëtor apo menaxher vlerësohet
nga ndonjë anëtar i departamentit të burimeve njerëzore. Këtë vlerësim
menaxheri i këtij departamenti mund ta bëjë vetëm nëse nuk ka menaxherë
përgjegjës për vlerësim.
Stevart and Stevart (1977) pasqyron se si mund të funksionojë kjo
metodë. Psh. nëpërmjet një shembulli të një partneriteti në kontabilitet dhe konsalting,
ku grupet punuese janë të organizuara sipas projekteve që i kanë në punë.
Në fund të secilit projekt, menaxheri
i ekipit e kompleton një përmbledhje të performansës për secilin anëtar të
ekipit, pastaj kjo përcillet te menaxheri (menaxheri për zhvillim) në
departamentin e personelit. Në fund të vitit mblidhen të gjitha raportet për
vlerësimin e performansave, duke krijuar një vlerësim përmbledhës të
performansave në mënyrë që pastaj të diskutohet me individin lidhur me
performansat dhe për përparimin e tyre.
11.8.5.Vetëvlerësimi -
(vlerësimi individual)
Problemi i vlerësimit të
performansave nga ana e individëve për vetveten është i përcjellur me dyshime
se njerëzit mund të jenë subjektivë dhe se nuk duan ta bëjnë këtë. Për këtë nuk
është edhe reale të pritet se për vetveten do të ketë vlerësime të drejta.
“Mayer (1980) shkruan se në një anketë, kur punëtorët janë pyetur që të
vlerësojnë veten duke u krahasuar me të tjerët, ata kanë provuar që të
mbivlerësojnë vetveten”.[14]
Vlerësimi nga kolegët
Latham dhe Vexley (1981) sugjerojnë
se vlerësimi nga kolegët është i pranueshëm, i besueshëm dhe i vlershëm dhe ka
përparësitë e veta për faktin se kolegët kanë një pikëpamje gjithëpërfshirëse
gjatë vlerësimit të performansës së kolegut.[15]
Ata theksojnë edhe një problem, siç
është rasti kur kolegët nuk janë në gjendje për të vlerësuar njëri-tjetrin,
pasi që kjo mund të lërë përshtypjen e rivalitetit ndaj njëri-tjetrit. Prandaj,
kjo mirret si shkak dhe ky lloj vlerësimi i performansës individuale nuk aplikohet.
Vlerësimi nga ana e vartësve
Është një mënyrë tjetër jo e zakonshme e vlerësimit
të performansës, e cila është gjithnjë në rritje e sipër. Latham dhe Vexley
(1981) identifikojnë rrethanat ku ajo mund të jetë e dobishme dhe e vlershme
dhe japin shembullin e një organizate ku individët vlerësohen si nga superiorët
ashtu edhe nga vartësit. Kur vërehet mospërputhje e madhe në vlerësim, atëherë
bëhen hulumtime të mëtutjeshme.
Sidoqoftë, mund të jetë e dobishme zakonisht për të
siguruar informacione mbi stilin e menaxhmentit dhe aftësitë menaxherike të
cilat vazhdimisht duken dhe fitojnë rëndësi kritike.[16]
Performansat ekipore
Marrë në tërësi, ekipi dallon nga grupi, para së gjithash nga shkaku se ekipi kërkon përgjegjësi individuale dhe të përbashkët. Në anën tjetër, ekipi është i lidhur për realizimin e përbashkët të qëllimit në të cilin secili anëtar i ekipit ka performansat e veta, përveç pronarit i cili ka performansa individuale. Përveç qasjes së përbashkët, ekipi ka performansa funksionale dhe komplementare si tërësi.
Performansat funksionale kanë të
bëjnë me shkathtësitë e zgjedhjes së problemeve sikur:
¨ Objektiviteti,
¨ Paanësia,
¨
Disponimi për ta pranuar rrezikun,
¨ Përkushtimi ndaj punës ekipore,
¨ Motivimi për veprim të përbashkët,
¨ Ekzistimi i qëllimeve specifike të
cilët janë të matshme,
¨ Përgjegjësia e përbashkët.
Nëse i mungon njëra nga këto
performansa, atëherë nuk është ekip por grup.
Shumë autorë parashohin që ekipet të zhvillohen edhe më tutje duke i shtyrë anash performansat individuale dhe mbështetjen në to. Performansa individuale, sipas zhvillimeve që janë duke ndodhur, do ta ketë kuptimin dhe funksionalitetin vetëm në kuadër të ekipit. Kjo do të thotë se gjasat e performansave individuale nuk janë dhe nuk tentohet që të eliminohen, por të shfrytëzohen në kuadër të ekipit.
Shumë autorë parashohin që ekipet të zhvillohen edhe më tutje duke i shtyrë anash performansat individuale dhe mbështetjen në to. Performansa individuale, sipas zhvillimeve që janë duke ndodhur, do ta ketë kuptimin dhe funksionalitetin vetëm në kuadër të ekipit. Kjo do të thotë se gjasat e performansave individuale nuk janë dhe nuk tentohet që të eliminohen, por të shfrytëzohen në kuadër të ekipit.
Zhvillimi bashkëkohor - inovacionet
dhe produktet e reja kërkojnë ruajtjen funksionale të suksesshme nëpërmjet
strukturës së ekipit. Nëpërmjet ekipit hidhen paragjykimet e ndryshme dhe për
këtë shkak performansat ekipore janë provokim për top menaxhmentin e
ndërmarrjeve. Për këtë shkak është e nevojshme që udhëheqësit e ndërmarrjeve
t’i injorojnë pengesat lidhur me rezistencat rreth angazhimit dhe shfrytëzimit
të performansave ekipore.
Zakonisht
për ngritjen e performansave ekipore shfytëzohen stërvitjet. Menaxherët e rinj
janë të gatshëm dhe kanë disponim që të investojnë kohën e tyre për trajnimin e
burimeve njerëzore, e posaçërisht anëtarëve të ekipeve, me qëllim të ndërtimit
relacioneve dhe performansave pozitive.
Për këto
punë rolin më të mirë e luajnë menaxherët, për shkak të përvojave të tyre,
njohjes së ndërmarrjes, kontakteve dhe lidhjeve afariste, njohjes personale të
burimeve njerëzore dhe performansave të tyre.
Në fund duhet
thënë se edhe ekipet kanë performansa negative që i përcjellin. Kështu psh.,
mund të paraqitet rezistenca nga pjesët tjera të ndërmarrjes, rezistenca nga
brendia e ekipit dhe konfliket në mes të anëtarëve të ekipit.
Konfliktet, si
mënyrë e rezistencës dhe ekzistimit të kundërshtive, janë pengesë e madhe e
zhvillimit të performansave. Mirëpo, ekzistimi i ekipit është i përcjellur edhe
me këtë dukuri negative, e cila mund të paraqitet dhe të mos paraqitet në ekip,
varësisht nga angazhimi i menaxherit dhe shkathtësitë e tij.
Kriteret për përcaktimin e
performansave ekipore janë:
¨ Planifikimi,
¨ Procesi i vendosjes,
¨ Organizimi,
¨ Koordinimi,
¨ Motivimi,
¨ Kontrolli,
¨ Shkathtësia,
¨ Përvoja e anëtarëve të ekipit,
¨ Njohuritë individuale etj.
Procesi i vlerësimit të performansave
të ekipit përfshin:
¨ Zgjedhjen e kritereve lidhur me
punën,
¨ Zhvillimin e shembullit të sjelljes i
cili mund të vërehet,
¨ Zgjedhjen e vlerësuesve,
¨ Aplikimin e formularëve të zbatueshëm
për vlerësim,
¨ Plotësimin e formularëve nga
vlerësuesit,
¨ Integrimin e vlerësimeve të ndryshme,
¨ Analizimin e rezultateve dhe raportin
përfundimtar.
Performansat
interaktive
Mënyra se si janë të vendosura
komunikimet në mes të individëve, menaxherëve, sektorëve, ndërmarrjeve e
kushtëzon edhe mënyrën e interaksionit. Ta zëmë, menaxheri ballafaqohet me një
grup udhëheqësish të ndërmarrjeve për ndonjë konflikt interesash, ai është
konflikt i cili duhet të adresohet për t’u zgjidhur. Është gabim që të
injorohet problemi ose t’i qasemi duke diskutuar me hamendje. Psh. të gjitha
gjërat t’i fusim në të një thes, në vend se të vendosen të gjitha në vendin e
vet.
Çdo komunikim në të cilin në një
mënyrë janë të involvuar më tepër njerëz duhet të ketë burimin dhe qëllimin,
rëndësinë e vet. Ndërkaq, rrjedha e këtij komunikimi është aq e rëndësishme për
aq sa siguron informata funksionale për palët në bisedë, që t’i nxisë ata për
feet-back, përkatësisht për këmbim të mendimeve. Performansa interaktive është
ajo performansë nga e cila sigurohet komunikim i ndërsjellë, aktiv, normal, nga
i cili palët krijojnë relacionet për feet-back me përfitime të të gjithë
pjesëmarrësve. Kështu që, kur menaxherët veprojnë së bashku, kanë më tepër këso
lidhjesh, qëllimi i të cilave është për të ushtruar ndikim te njerëzit të cilët
kanë motivacion dhe kërkesa të ndryshme.
Tipet e interaksioneve
(ndërlidhjeve)
Këtu ne do të paraqesim mënyrën e
organizimit të situatave të ndryshme interaktive në këtor kategori:
¨ Që të hulumtojë,
¨ Që ta prezentojë informatat,
¨ Që ta bashkëpunojnë në zgjedhjen e
problemit,
¨ Që ta zgjedhin, vendosin.
Kjo ndarje ka një kronologji logjike.
Sipas kësaj ndarjeje menaxherët gjatë procesit të hulumtimit aplikojnë
njohuritë dhe aftësitë e tyre individuale për shqyrtimin e dukurive dhe
zgjedhjen e problemeve të ndryshme.
Një shembull i mirë për këtë është
intervista selektive. Intervista selektive ka për qëllim të hulumtojë
performansat e individit. Për këtë shkak, bartësi, përkatësisht bartësit e
intervistës me kohë duhet të dinë se cilat performansa u nevojiten dhe çështjet
rreth vlerësimit duhet t’i orientojnë në atë drejtim. Për këtë duhet të bëhen
përgatitje paraprake rreth planifikimit të këtij aktiviteti, qartësimit të
çështjeve të cilat do të trajtohen, të eliminohet dykuptimësia, në mënyrë që
pyetjet për diskutim të jenë të qarta. Kjo duhet të bëhet kështu me qëllim të marrjes
së informatatve të kërkuara, në mënyrë që gjatë zhvillimit të interaksionit të
mos ketë hutim, dykuptimësi, dezorientim dhe marrje të informatave të
panevojshme, të gabuara, të cilat do të dëmtonin vlerësimin e performansës.
Hulumtimi
Qëllimi i hulumtimit është që,
nëpërmjet bisedës interaktive, të hulumtohen performansat individuale.
Menaxheri me pyetjet e veta është i interesuar që më shumë të marrë informata
se sa të japë. Në këtë rast interaksioni më tepër është pranues se sa dhënës.[17]
Kjo bëhet kështu për shkak se
menaxheri, para dhe gjatë bisedës, nuk i njeh performansat e individit,
paraprakisht nuk e di përgjigjen, përjashtimisht vetëm nëse bëhet fjalë në
ndonjë rast për vartësin e tij. Menaxheri gjatë zhvillimit të bisedës duhet të
jetë një stimulues, në mënyrë që të marrë sa më shumë pyetje të cilat do t’i
japin mundësi të krijojë një pasqyrë për performansat individuale të cilat mund
t’i krahasojë me të tjerët.
Një shembull tjetër ku mund të
hulumtohen performansat individuale është shqyrtimi i problemit. Në këtë rast,
një numër i madh i njerëzve duhet të intervistohen për të ardhur deri te
shënimet e caktuara, psh. kërkimi i tregut për një produkt. Me këtë rast do të
zhvillohet një feet-back, me ç’rast shtrohen shumë pyetje të cilat kërkojnë të
qartësohen. Me këtë rast, në bisedë interaktive janë të kyçur edhe bartësit e
kërkimit të tregut, të cilët i kanë shënimet për këtë, si dhe menaxherët të
cilët duhet të marrin vendime për këtë.
Prezentimi i
informatave
Detyrë e menaxherit është që informatat
e mbledhura t’i mbledhë, t’i strukturojë dhe t’i prezentojë para menaxherëve të
tjerë. Ai e di përgjegjen dhe detyrë e tij është që ta bëjë prezentimin e
informatave para njerëzve që marrin vendime. Këtu përsëri do të zhvillohet një
diskutim lidhur me performansat individuale dhe do të bëhet krahasimi me
performansat e individëve të tjerë.
Zgjidhja
e përbashkët e problemeve
Kategoria e tretë ndryshon nga dy të
parat për shkak se këtu pjesëmarrësit nuk kanë njohuri për përgjigjet para se
të këtë filluar biseda interaktive. Detyra e menaxherit nuk është që të bëjë
përpjekje për ta prezentuar çështjen, në mënyrë që t’i ngulitet secilit
pjesëmarrës në kokë. Detyrë e tij është që të japë një pasqyrë të përgjithshme,
në mënyrë që të ndihmojë të dy palët për një veprim të përbashkët. Veprimi i
tillë kërkon pjesëmarrje interaktive të të gjithëve, bashkëpunim reciprok drejt
zgjedhjes së problemit.
Si shembull i përcaktimit të
performansës individuale mund të shërbejë edhe biseda interaktive lidhur me
zhvillimin e karrierës. Me këtë rast menaxheri i burimeve njerëzore është i
obliguar që të prezentojë të dhënat që i ka lidhur me performansat individuale
të njerëzve për të cillët pritet të trajnohen, shkollohen, përparohen .Në këtë
bisedë ku zhvillohet diskutimi interaktiv ndonjëri nga menaxherët mund të jetë
trajnues dhe dëshiron të dijë për përparimet që janë bërë, në mënyrë që të
njohë performansat e secilit kandidat dhe nevojat për plotësimin e tyre.
Menaxherët duhet të ulen dhe të
bisedojnë, sepse në këtë rast secili nga ata ka një pjesë të pasqyrimit:
·
Menaxheri
i burimeve njerëzore ofron shënimet për performansat individuale dhe nevojat
për zhvillimin e karrierës,
·
Menaxheri
përkatës kur diskutohet për vartësin e tij, të cilit ia njeh performansat.
·
Menaxherët
e tjerë të interesuar për zhvillim, planifikim dhe strategji.
Ndërkaq, kategoria e fundit e cila
është lidhur me zgjedhjen e problemit
merr më së shumti kohë nga të gjitha takimet interaktive në të cilat shqyrtohen
performansat individuale. Këtu kemi të bëjmë me një interaksion, me ç’rast
përgjigjet paraprakisht nuk janë të njohura dhe pjesëmarrësit duhet ta
modelojnë atë duke zhvilluar feet-back për çështjen konkrete.
Vlerësimi i performansave,
Vlerësimi i përformansave është një
proces i cili duhet të bëhët
vazhdimisht. Organizatat, institucionet
i vlerësojnë punonjësit e tyre, punonjësit vlerësojnë eproret e tyre –
pra vlersohen si si realizohet puna – si përformojnë ata.
Ky është një proces në të cilin
zakonisht ipet vlerësim gjykues i tipareve, sjeljeve, apo plotësimit të
detyrave të [punës nga na e punonjësit . Ky proces është mjaft i vështirë.
Mirëpo në jetën e përditshme zakonisht njerëzit që merren me aktivitete të
biznesit dhe me menaxhimin e tijë ballafaqohen me nevojen e vlerësimit të përformansave.
Ta zëmë se në të gjitha sistemet e
shkollave ka vlerësim – psh ekzistojnë dëftesa të notave të cilat e prezentojnë
rezultatin e nxënësit – si ka përformuar.
Kemi shembullin e sportistëve; Fitim
– humbje në sporte të ndryshme ( futball) me ç’rast profesori vlerëson
rezultatet e nxënsit ( si ka përformuar), trajneri vlerëson sportistin për
rezultatet e arritura, regjisori vlereson aktorin se si ka përformuar në skenë,
prej nga vjen edhe përdorimi i termit pprformansë : si ka përformuar në skenë.
Pra të gjithë në një mënyrë vlerësojnë ( gjykojnë) veçoritë e punonjësit ,
sjelljes së tij , kryerjes së detyrave si bazë për marrjen e vendimeve të rëndësishme. Një grup prej 106 psikologëve
është përpjekur janë përpjekur që të standardizojnë të dhënat e nevojshme
nga të cilat mund të bëhët vlerësimi i përformanses ( paraqirjes, realizimit ,
përmbushjes së objektivave...), të cilët kanë identifikuar 10 lloje të dhënave
në bazë të të cilave menaxherët e profileve të ndryshme vlerësojnë
përformansat:
- Verifikimi i realizimeve,
- Administrimeit të pagave,
- Identifikimi i pikave të forta dhe të dobëta të
individëve të cilët janë të angazhuar në proceset të cilat vlerësohen,
- Dokumentimi i vendimit të BNJ,
- Njohja e realizimeve individuale,
- Identifikimi i
përformansave të dobëta,
- Asisteimi gjatë
përcaktimit të synimeve,
- Vendimet për përparim në profesion,
- Mbajtja ose lirimi ( përjashtimi) i BNJ për shkak
të rezultatve- përformimit,
- Vlerësimi i plotësimit të onbjketivave.
Pra nga këto pika që i theksuam më
lartë po shihet se procesi i vlerësimit të përformansave është më shumë se sa
një proçes organizativ i cili është në duart e vlerësuesëve ( menaxherëve). Ne
dimë se ne vazhdimisht vlerësojmë dhe jemi të vlerësuar në mënyrë objektive apo
subjektive. Dhe në këtë mënyrë vlerësuesit mundohen që të vlerësojnë se si
përformojnë – të përcaktojnë vlerën, dobinë dhe shkallën e cilësisë së
kryerjes ( performimit) , përkatësisht
përpjekjet për të vlerësuar cilësitë. Pra vlerësojmë veten dhe të tjerët,
vlerësojmë sistemin, vlerësojmë sjelljen e BNJ, vlerësojmë sistemet.
Nga shpjegimet që po përpiqemi të
bëjmë po shihet domosdoshmëria e vlerësimit të punonjësve ose sistemeve të
ndryshme. Mirëpo, ande ka forma dhe kritere të ndryshme për ta bërë këtë
vlerësim.
Ne më lartë përmendëm:
·
vlerësimin formal
dhe
·
jo formal
Vlerësimi jo formal mund të ketë disa avantazhe për ar ate i cili
e bënë vlerësimin për shkak se ai vlerësimin mund të bëjë për çdo ditë dhe
njerëzit mendojnë se kjo mënyrë është më e lehtë sepse nuk kërkon sngszhime dhe
administrim të komplikusr, eprorët vlerësojnë se si përf[ormojnë punëtorët e
tyre për çdo ditë kur të dojë dhe sa të dojë. Mirëpo ky vlerësim ka të metat e
veta, nuk ka një praktikë dhe nuk dihet se çka vlerësohet dhe si vlerësohet,
BNJ nuk kanë informata të plota lidhur me ate se për çka janë vlerësuar ose për çka vlerësohen. Kriteret dhe
metodologjia munden me qenë të ndryshme nga ndonjë repart shërbim, departament
të cilat mund të nxisin paknaqesi dhe paraqitjen e konflikteve të cilat pastaj
kërkojnë energji të reja që të menaxhohen. Mirëpo për t’i korrigjuar gabimet
dhe subjektivizmin e vlerësimit jo formal strukturat menaxheriale të kompanive
kanë krijuar kritere dhe dhe metodologji
formale për vlerësimit të përformsaneve- krijimin e sistemeve.
Sistemet e vlerësimit formal
mbështet menaxherët që në mënyrë sistematike dhe në mënyrë të unifikuar dhe të
njohur për punëtorët, të përdor kritere të njohura dhe të barabarta për të
gjithë të bëjë vlerësimin e vazhdueshme sipas një sistemi të planifikuar
nëpërmjet të cilit përpjekjet janë të orientuara me qëllim të përcjelljes,
vlerësimit, identifikimit të metave,dhe rezultatave ne mënyrë që të
përmirësohet dhe rritet kontributi i BNJ.
Një sistem i tillë i vlerësimit
duhet të përmbajë:
·
objektivat e vlerësimit,
·
kriteret e
vleresimit,
·
normat e vlerësimit,
·
metodat e
vlerësimit,
·
formularte qe do te përdoren.
Gjithashtu formalizimi i
aktiviteteve të vlerësimit të përformansës kërkon të definohen kush duhet të
jet vlerësuesi dhe cili eshte niveli i tijë në strukturën menaxherike, si dhe
cili është pozicioni i tijë në vlerësim.
Objektivat e vlerësimit
Gjithnjë e mëshumë vlerësimii përformansës së punonjësve konsiderohet
njëra nga pikat kyqe të menaxhimit të mirë dhe të rritjes së efikasitettit t[ të BNJ. Të dhënat të cilat mblidhen në
procesin e vlerësimit shërbejnë . Disa studius e bëjnë ndarjen e vlerësimit në
dy grupe te mëdha:
- vlerësimi dhe administrimi, dhe
- zhvillimi
Qëllimet e vlerësimit janë të
fokusuara në identifikimin e rezultateve nga ana e BNJ – a i kanë realizuar
punëtorët ato në krahasim me standardet dhe brenda afateve të parapara kohore.
Qëllimet e zhvillimit të
përformancës janë të lidhura me nevojat dhe synimet e BNJ për zhvillimin e tyre
dhe ngitjen profesionale të BNJ. Në hulumtimet që bëhen me biznesin e edhe te
ne në Kosovë njëra ndër format më të përhapura për zhvillimin e përformansave
ësht trajnimi i burimeve njerëzore.
Procesi i vlerësimit nuk
është i lehtë ai është i përcjellur me probleme të ndryshme që shpesh herë
krijojnë shqetësime edhe te menaxhmenti e edhe te BNJ. Vlerësimin e përformansave është vërtetuar se
në ndërmarrje zakonisht e bëjnë mbikqyrsit vetë – edhe pse shumica e tyre në
hulumtimet që janë bërë këtë vlerësim nuk e dëshirojnë për shkaqe të
përgjegjësisë gjatë vlerësimit të vartësve të tyre.
Mirëpo ka edhe probleme te
tjera me të cilat ballafaqohen ekonomitë e vendeve të ndryshme gjate
përcjelljes së BNJ dhe vlerësimit të përformansave. BNJ ( një pjesë) kanë
përceptime të ndryshme për vlerësusesit dhe menaxherët e tyre duke i
quajtur ata se janë diskriminues,
racist, abuzues të ndyshëm etj.
Gjithashtu ka probleme edhe
të natyrës së paaftësisë së njerëzve që e bëjnë vlerësimin e përformansave të
BNJ. Vlerësohet sipas një studimi se vetëm 25% të menaxherëve kanë kaluar
ndonjë formë të trajnimit lidhur me procesin e dhe metodologjinë e vlerësimit
të vartësve dhe përformansave të tyre.
Vlerësuesi i përformansës
duhet të:
- ta ketë nën mbikqyrje dhe të jet në gjendje ta
përcjell se si ai realizon ( përformon) detyrat e veta,
- Të ketë njohuri të mjaftueshme lidhur me ate që e
vlerëson,
- Të jetë në gjendje për të kuptuar dhe për të
vlerësuar – për të bërë shkallëzimin e vlerësimit ,
- Të jetë i drejtë, i paanshëm gjatë procesit të
vlerësimit.
Nëse vlerësuesi posedon këto
karakteristika dhe i qaset vlerësimit të përformanses me seriozitet atëherë ky
vlerësim bëhet si duhet dhe sigurisht njerëzit- vartësit në këtë rast do të
jenë më të motivuar për kryerjuen e objektivave të shtruara.
Gjithashtu edhe BNJ kanë
rolin e tyre në procesin e vlerësimit të përformansave. Nëse BNJ kanë rolin
pasiv, injorues, atëhrë gjithësesi do të paraqiten pengesa në realizimin e drejtë i vlerësimit.
Roli i menaxherit në procesin
e vleësimit është qendror. Ata janë të obliguar që të mbajnë ditar, follder të
ndryshëm ku i mbajnë të dhënat dhe informatat lidhur me rezultatete dhe lidhur
me ate se si përformojnë punëtorët e tij.
Ka disa mënyra të vlerësimit:
- Mënyra sipas tipareve, - (jo i vendosur,
mestarist i vendosur, dhe shumë i vendosur)
- Mënyra sipas sjelljes, (Punon net gjitha projektet, punon në
shumicen e tyre, punon kohe pas kohe, punon në ekip në projekte, bashkohet
me te te gjithe në projekte,
- Mënyra sipas rezultateve –( njësia e
shitjeve......., synimet ne 12 mujor, rezultatet aktuale.
Si do te jenë rezultatet e
vlerësimit të dobishme:
- Verifikimi në kohë i realizimit – përformimit,
- Per menaxhmentin është imput i mirë procesi i
vlerësimit për shkak të procesit të vendimarrjes,
- Eshte e rendesishme edhe për BNJ që të dinë ku i
kanë përparësitë dhe të metat në mënyrë që ato t’i përmirësojnë
PROCESI I TRANZICIONIT NGA EKONOMIA TRADICIONALE
NE EKONOMINE E DIJES
1. Hyrje
Modelet e reja ne biznes – menaxhimi i dijes eshte nje permbajtje per
menaxhimin e te gjitha resurseseve te dijes ne organizate. Aftesia konkurruese
e organizatave ne treg do te sigurohet vetem nese ato i kushtojne rendesi dijes
dhe asaj i kane dhene rendesi pme prioritet. Ekonomia e dijes bazohet ne
kapitalin e paprekshem ( integibel) i cili perbehet nga
·
Brendi
i ndermarrjes,
·
Marka
e prodhimit,
·
Aftesia
dhe shkathtesia e punetoreve
·
Lidhja
me prtneret
Qasja e menaxhimit te dijes ne organziate ka te beje me se sejcili
punesuar i cili duhet tekonsiderohet si
punetor dijes nga shkaku se merr pjese
ne:
·
Krijimin
e dijes,
·
Ne
shperndarjen e dijes,
·
Evaluimin
e dijes,
·
Vleresimin
e dijes,
Ekonomia bashkekohore ka te beje me te kuptuarit e nevojes se
konsumatoreve, prandaj kjo kerkese ne organizatat e sotme kerkon te punesuar te
mencur te cilet ne garen per treg
perpiqen ta ruajn konsumatorin e fituar . Mrepo, kjo kerkon perjashtimin e
menaxhimit tradicional te mbeshtetur ne parime hirarkike ose horizontale – te
mbeshtetur ne menyren e menaxhimit sipas departamenteve. Kjo forme e re e
ekonomise se dijes kerkon ndryshime thelbesore ne shoqeri , ne ekonomi dhe ne
proceset menaxhuese.
Proceste menaxhuese ne ekonomine e dijes do te zevendesohen proceset
teknologjike me dituri. Ne te vertet proceset e rritjes ekonomike do te
mbeshteten ne diturin e cila eshte e disponueshme brenda nje ekonomie, dhe
aftesia e kesaj diturie per te gjeneruar zhvillim dhe ndryshim te procesve
brenda saje dhe brenda organizatava. Pra faktori kyq fillon tani me te behet
prezenca a e kapitalit intelektual e cili ne ekonomine e sotme eshte baze e
rritjes dhe e ndryshimev ekonomike.
Ne ekonomin e sotme perparesi ndaj te gjitha burimeve ka faktori njeri,
eshte burim dominues. Njeriu duke bashkuar e burimet e tjera; materiale,
paisjet dhe burimet e natyres krijon vlera te reja. Ky njeri per kompanite tani
me eshte aset, eshte kapital, eshte burim i cili nuk mund te zevendssohet me
asnje burim tjeter per shkak te vecorive te tije;
·
Vetedijes,
·
Logjikes,
·
Aftesise
per te mesuar
Ekonomia bashkekohore kete burim tani ka filluar ta vleresoje dhe shfytezoje
ndryshe nga ekonomia tradicionale e cila eshte mbeshtetur kryesisht ne ;
kapitalin fizik, kapitalin financiar, dhe punen fizike.
Pasuria kryesore me nuk jane vetem keto komponente ne krijimin e mireqenies
dhe pasurise. Kjo pasuri eshte kapitali intelektual i cili eshte i mbeshtetur
ne dije, pervoje, shkathtesi, aftesi.
NDRYSHIMET
TEKNOLOGJIKE
Veprimi i bizneseve
ne rrethinen e tyre te shumten e rasteve konsiderohet jostabil per shkak te
ndryshimeve te shpejta dhe te shpejta te cilat reflektohen ne biznes dhe ne
konkurrence. Per kete sektori i cili me se shumti sot eshte duke u zhvilluar
dhe duke u mbeshtetur nga qeverite e shteteve ne Evrope dhe ne vende te tjera
eshte sektori i NVM-ve. Ky sektor eshte treguar mjaft efikas per rritjen ekonomike
te ketyre shteteve, ne rritjen e punesimit, reformimit te sistemit te edukimit
sipas kerkesave te ketij sektori, pra ndryshimet ne tregun e punes. Keto
ndermarrje kane sjellur fleksibilitet ne bizneset e tyre. Ky fleksibilitet
atyre u ka mundesuar qe thelbesisht teknologjia e cila eshte ne perdorim sot
neser do te jet teknologji e cila duhet t’i nenshtrohet inovacioneve ose
ndryshimeve te plota. Pra kerkesat e ekonomise dhe bizneseve te cilat
zhvillohen kryesisht nga NVM-te jane baze per nxitjen e ndryshimeve edhe ne
sektorin ku mirren diturite, ne sektorin ku pergaditen burime njerezore per
tregun e punes, ne sistemin e edukimit. Mirepo, ne shtetet ne tranzicion
procesi i reformimit dhe mbeshtetjes se sistemit te edukimit nga ana e qeverive
eshte i vogel, nderkaq kerkesat per ndryshime jane te medha. Ketu lindin
diferencat edhe me te thella ne fitimin e dijeve aplikative, perkatesissht
aftesise se njerezve qe dijet e fitura ne sistemin e edukimit te jene ne
gjendje t’i aplikojne ne praktike.
Zhvillimi i teknologjise informative
Element tjeter
eshte informatizimi i bizneseve dhe shoqrise ne teresi . ky informatizimi ka
mundesuar qarkullimin e dijes dhe pervojave te shume kompanive nga
kontinenentet e ndryshme ne shtete te ndryshme per nje kohe shume te shkurter.
Kjo ka bere qe edhe me tutje te mendohet per fleksibilitetin e bizneseve.
Kjo teknologji beri
nje zhvillim te madh ne fushen e teknologjise multimediale, internetit, te
cilat e shenojne epoken si ndryshime ne fushen e teknologjise informative e
cila eshte bere pjese e bizneseve dhe ndryshimeve ne biznes. Me te drejte sot kjo forme e te berit biznes
dhe ndryshimeve te cilat kane ndodhur dhe po ndodhin per cdo dite me te drejte
quhen revolucion informatik ne biznes.
Procesi i ndryshimeve teknologjike me te shpejt ka filluar te zgjerohet ne te
gjitha sferat e punes dhe te vepruarit njerzor; industri, energjetike, ekonomi,
financa, shendetesi menaxhment, media etj. Nese deshirojme te bejme nje
krahasim ne mes te epokes se zhvillimit industrial- revolucionit industrial
eshte e para ka krijuar mundesi per zhvillimin e procesve industriale dhe
krijimit te mundesive per burime me te medha energjetike ( makina me avull,
elektromotoret, prodhimi i derivateve te naftes, energjia nukleare) te cilat
kane mundesuar qe proceset teknologjike dhe burimet – shfrytezimi i tyre te jet
me efikas dhe ne te mire te ndryshimit
te zhvillimeve ekonomike dhe zhvillimit te dijes.
Tani ne berthame te ndryshimeve qendron teknologja informative, perpunimi
dhe transferi i informatave. Kjo ka rrite mundesi te medha dhe marramendese per
zgjerimin e dijes, kapaciteteve te kesaj dijeje dhe ekspertizes se te zeneve ne
pune kudo qe jane ne bote, pikrisht duke iu falenderuar transferit te shpejt te
informatave. Pra kjo fushe e cila eshte duke ndrruar biznesin , sistemet te
tera, eshte fuqi e mbeshtetur ne dije. Me te drejt sot ekonomia e cila
zhvillohet quhet ekonomi e dijes.
Ajo cka me se shumti i jep fuqi kesaj t4knologjie e cila eshte sfide per
njerezimin, ekonomine dhe mireqenjen e tyre eshte vetedija e tij, e cila eshte
transformuar ne fuqi prodhuese ose ekonomi e mbeshtetur ne dijen e njeriut.
Zbulimi i internetit ka bere qe ekonomia edhe me shume te perfitoje nga
diturite dhe praktikat e njerzve, ekonomive te ndryshme anekand botes. Kjo
teknologji ka krijuar nje rrjete te gjere komunikues ku njerezit me nivele dhe
shkathtesi te ndryshme te edukimit kane filluar ta shfrytezojne ne te mire te
ekonomise, perparimit te diturive te tyre ne rend te pare.
Ekonomia informatike
Ekonomia e mbeshtetur ne teknologjine informatike ka krijuar nje forme te
re te biznesit e cila ne boten e biznesit shpesh mund ta ndegjoni si
terminologji- ekonomia e rrjeteve teknologjise informative. Kjo ekonomi ka
krijuar hapsire per qarkullim te informatave, pervojes, dhe dijes te cilat kane
ndikuar qe te nodhin ndryshime edhe ne sferen e diturive dhe ne sferen e
biznesit. Ne te dy keto sfera eshte rritur efikasiteti i cili ka rezultuar ne
rritjen e mireqenies se njerezimit.
Vete ndryshimet e te berit biznes dhe ndryshimet te cilat kane ndodhur ne
biznes nga prodhimi masovik drejt prodhimit te standardizuar dhe atij fleksibil
eshte rezultat i ndryshimeve ne sferen e informatikes .
Kerkeat e medha per produkte dhe lende te pare ne ekonomine globale , kane
bere qe ndryshimet te jene edhe me te theksuara, kerkesat me specifike duke e
rritur numrin e asortimaneve te produkteve, dizajnit dhe cilesise se produkteve
dhe sherbimeve. Kjo ne te vertete ka bere kalimin nga prodhimi masovik ne
biznes fleksibil, prodhim fleksibil. Korporatat e medha te cilat kane
teknologji te medha kane patur nje privilegj qe te jene kryesoret ne prodhime
dhe sherbime ne sektoret e tyre ku ato kaqne qene prezente. Kjo situatae me
ndryshimet e medha te cilat kane ndodhur ne fushen e teknologjise informative
dhe rrjetit te internetit kane nxitur ndryshime dhe nevojen per reformimin dhe
plotesimin e dijes ne organizate, ndryshime te cilat krahasuar me ekonomine
tradicionale dhe ate globale konsiderohen radikale. Tani me edhe modelet e
menaxhimit si per nga struktura,
hirarkija gjithnje e me shume mbeshteten ne elementin e dijes dhe ndarjes se
punes.
Keto ndermarrje me menaxhim vertikal kryesisht i jane pershtatur prodhimit
masovik, prodhimit serik dhe ne nje menyre kane patur monopol mbi tregje te caktuara
duke e kontrolluar tregun per prodhimet e tyre ose sherbimet qe i ofrojne.
Kushtet e reja te afarizmit kane bere qe keto
modele ; menaxhimi vertikal, dhe prodhimi masovik duhet qe t’i pershtaten
ekonomise se dijes, ekonomise informative te cilat krijojne nje rrjete te
raporteve brenda dhe jasht ndermarrjes. Ketu tani ka edhe ndryshime ne
menaxhment te cilat duhet t’i nenshtrohen ligjeve te konkurrences ne treg, dhe
si pergjigjje per kete mund te themi se
eshte ekonomia e dijes ne nje treg konkurrues dhe ekonomi globale.
Me zhvillimin e kompjutereve dhe rrjetave te tyre
eshte krijuar mundesia e funksionimit te rrjeteve te nderlikuara, numrit me te
madh te ketyre ndermarrjeve qe udhehiqen me ndihmen e rrjeteve te komlikuara
por te rendesishme.
Informatika dhe zhvillimi i Teknologjise
informative kane bere qe te zhvillohet ekonomia informativeme nje zhvillim edhe
me te hovshem te mbeshtetur pikrisht ne dije – sikur eshte digjitalizimi. Ky
digjitalizim ka rritur rolin funksional dhe aftesite shtese te kompjutereve dhe
dhfrytezimit te tyre;
·
ka
zhvilluar praktikat interaktive,
·
proceseve
fleksibile ne prodhim,
·
ka rritur distribuimin dhe e
·
ka
bere efikas menaxhmentin.
Ne teresi teknologjia informatike si baze e
ekonmise se dijes ka bere nje transformim ne ekonomi duke krijuar kushte per ekonomi te dijes. Kjo
krejt eshte arritur me qarkullim te informatave, produkteve dhe sherbimeveshume
shpejt nga largesite e medha me shpenzime shume me te vogla. Keto ndryshime e kane
zhvilluar edhe nje forme te re te ekonomise; ekonomine globale.
Zhvillimi i teknikes dhe teknologjise vecmas ne fushen e teknologjise
informative dhe kompjutereve ka bere ndryshimet e medha ne sferen e ekonomise,
angazhimit te burimeve njerezore per te mesuar se si perdoret kjo teknologji. Prandaj
eshte e rendesishme qe ne procesin e ndryshimeve te medha, te ndodhin ndryshime
edhe ne sfere e dijes, prkatesisht ekomomise se dijes.
Karakteristikat kyqe e proceseve te reja per ekonomi mund te jene:
▪ vlera e re krijon inovacione prodhime ose procese,
▪kontributi i inovacioneve varet nga potencijali hulumtues dhe mundesite
dhe aftesite per te aplikuar ate inovacion,
▪ kontributi i plote i teknologjise varet nga pershtatshmeria dhe
fleksibiliteti te procesit te prodhimit dhe integrimit te tije.
3. DITURIA SI
SHTYLLE QENDRORE PER ZHVILIMIN EKONOMIKO SHOQROR
Ekonomia dijes eshte e mbehtetur ne teorine e ritjes i cila ka lindur nga
kritikat qe i behen rritjes ekonomike tradicionale. Teoria e re e zhvillimit e
inovacioneve eshte e mbeshtetur ne ndryshime teknologjike qe rrjedhin kryesisht
nga dituriteidete ose rritjet qkonomike si rezultat i ndryshimeve.
Pra ekonomia e dijes sot eshte synonim i ndryshimeve strukturale ne
ekonomi. Per dallim nga ekonomia klasike , rritja e se ciles kryesisht eshte e
mbeshtetur ne investime kapitale dhe fuqine punetore . rritja e ekonomise se
dijes mbeshtetet ne investime jo materiale , para se gjithash ne zhvillimin dhe
edukimin e njerezve per te nxitur ndryshimet teknologjike.
Rrethanat dhe ndryshimet bene qe kapitali
intelektualte rritet ne kuader te ekonomise se dijes si rezultat i zhvillimeve
dhe faktorit te konsumit .
Perkunder qasjes se mjaftueshme ne informata si rezultat i teknologjise
informatike, kompjuterizimit te biznesit, gjithesesi dituria varet ekskluzivisht
nga te mesuarit dhe shfrytezimit te kesaj diturie per krijimin e vlerave te
reja.
Ne anen tjeter te kuptuarit me te mire te vlerave njerezore dhe normave per
vleresim te punetoreve te mencur gjithnje e me shume jane kyqe per arritjen e
rezultateve nte pritura.
Globalizimi dhe konkurrenca e shtuar nga rrethina, per ekonomine e dijes
kerkohet modele te reja mendore qe do te krijojne ndryshime dhe modele te tjera
permbajtesore. Njera nga karakteristikat e ketyre modeleve kishte me qene
pershtatja, e cila duhet te bazohet ne kerkesat e ostifistikuara te njeriut te
mencur, pranimi i asaj se punetori i mencur eshte qenjie e gjalle njerezore, qe
njeriu i menqur ne aspektin mekanik te mendohet si pjese e makinerise. Ne
pergjithesi ekonomia e dijes eshte nje forme e re te berit biznes ne ekonomine
globale e cila zhvillimet i sheh ne diturite, pervojen, shkathtesite, dhe
edukimin e punetoreve e cila eshte
fituar me kohe, vazhdon te fitohet ne kontinuitet me qellim te
zhvillimit ekonomik.
Eshte e rendesishme qe menaxheret te kuptojne dimenzionin
dhe rendesine e menaxhimit te dijes dhe procesve te fitimit te kesaj dije ne
organizate.
Ekonomia e dijes parashtron nje qasje te re ne hulumtim te vlerave te
ndermarrjeve. Vlera reale mshehet ne elementet te cilet nuk jane te pashem ne
bilancet tradicionale te ndermarrjeve. Mirepo vlera e ndermarrjes matet shpesh
me kapitalin dhe dijen qe e posedon ndermarrja, dhe se ne treg te shumten e
rasteve ndodhe qe ndermarrjet te shiten sipas vleres jo te kontabilitetit, por sipas
vleres jomateriale. Kapitali financiar i ndermarrjes ne te ardhmen vleresohet
duke u bazuar ne vlerat “jomateriale” si kategorite:
- pozita
konkurruese e ndermarrjes
- te dhenat per
rritjen
- imixhi dhe
brendi i ndermarrjes
- aftesia per te
hyre ne partneritet me ndermarrjet te
tjeret
- potencialet inovative,
- praktika
menaxheriale
- kompetencat e
punetoreve
- marredheniet
- bleresit
Pra sic po shihet vleren e ndermarrjes nuk e perban vetem kapitali fizik
dhe financiar, por me i rendesishmi eshte kapitali intelektual, perkatesisht
dituria e te zeneve ne pune. Na bursat e
tregjeve financiar psh Microsoft sipas vleres kontabilitet ka vlejte
shume me shume ne treg se ajo qe ishte e shenuar ne keto libra. Krejt kjo ishte
per arsye te kapitalit intelktual dhe dijes se tyre.
CIKLI I ZHVILLIMIT TE MENAXHIMIT TE DIJES
PROCESI i
menaxhimit te dijes kalon neper disa faze dhe ne kete menyre formon ciklin
jetesor te zhvillimit te dijes. Sipas autorit Pentti Sydanmaanlakka procesi i menaxhimit te
dijes perbehet nga pese faza qe perfshin:
- krijimin e dijes (Creation)
- fitimi i dijes (Capture)
- ruajtja e dijes (Storing)
- shperndarja e dijesme te tjeret(Sharing)
- aplikimi i dijes (Application)
Ne baze te analizes dhe ndarjeve te
ciklit jetesor te dijes dhe menaxhimit te saj , ky ciklus mund te pasqyrohet
edhe ne menyre grafike ne kete menyre:
[1] John
Lepold , Lynette Harris ,
Tony Watson : Strategic Human Resourcing, Pitman
Publishing 1999, fq.167
[2] Shyqri
Llaci : Menaxhimi i Biznesit,
Tiranë, fq.296
[3] Joseph
H.Boyett & henry P.Conn, 19988
by Glembiridge Publishing LTd,fq.77
[4] Heinz Weihrich & Harold Kontz, Menadzment, Zagreb 1993, fq.394
[5] Daniel A Wren & Dan Woich përkthim, Beograd
1994,fq.298
[6] Shyqri Llaci: Menaxhimi i biznesit, Tiranë
[7] Bob
Kreitener &Angelo Kinicki ;
Sjellja organizative; përkthim, Tiranë, 1998, fq.60
[8] Bob
Kreitener &Angelo Kinicki ;
Sjellja organizative; përkthim, Tiranë, 1998, fq.60
[10] Derek Terrington & Laura Hall: Personel Management, Prentice Hall ,UK ,1995,fq.316
[11] Derek Terrington & Laura Hall: Personel Management, Prentice Hall ,UK ,1995,fq. 317
[12] Derek Terrington & Laura Hall: Personel Management,Prentice Hall ,UK ,1995,fq.321
[13] Derek Terrington & Laura Hall: Personel Management,Prentice Hall ,UK ,1995,fq.321
[14] Derek Terrington & Laura Hall: Personel Management,Prentice Hall ,UK ,1995,fq.321
[15] Derek Terrington & Laura Hall: Personel Management,Prentice Hall ,UK ,1995,fq.322
[16] Derek Terrington & Laura Hall: Personel Management,Prentice Hall ,UK ,1995,fq.322
[17] Derek
Terrington : Management face to
face,Manchester ,
1989,fq. 64
No comments:
Post a Comment