Ü Shteti është subjekt i cili krijon
rregullat – normat në sferën e të drejtës ndërkombëtare
biznesore.
Ü Në këto raste shteti paraqitet si
bartës i pushtetit publik dhe kryen aktivitete të cilat janë
objekt i së drejtës ndërkombëtare biznesore.
Ü Konfrom me parimin e ndarjes së
pushtetit shteti, nëpërmjet organeve të veta ligjdhënëse,
Ä krijon të drejtën interne (të brendshme)
e që është e plotfuqishme për punën e
caktuar të së drejtës ndërkombëtare biznesore,
Ä ndërsa nëpërmes pushtetit gjyqësor në
territorin e caktuar, i kryen kompetencat
gjyqësore.
Ü Në të drejtën e brendshme nacionale,
shteti i rregullon parimet mbi të cilat aplikohet e
drejta ndërkombëtare biznesore.
Ü Në harmoni me rregullat e së drejtës
ndërkombëtare publike;
Ä shteti lidh kontrata ndërkombëtare të
cilat janë relevante për zhvillimin e tregtisë
ndërkombëtare.
Ü Përveç rolit që ka për lidhjen e
kontratave ndërkombëtare, shteti në tregtinë ndërkombëtare
mund të sillet konform rendit juridik ndërkombëtar në atë
mënyrë ku gjithmonë mund të
jenë të plotësuara kushtet dhe qe më atë sjellje formon
doke ndërkombëtare.
Ü Doket ndërkombëtare të krijuara
kështu janë p.sh. e drejta e shtetit që të bëjë eksproprimin.
b. Shteti si tregtarë
Ü Shteti merr pjesë në tregtinë
ndërkombëtare në atë mënyrë që lidh punë të caktuara
juridike që për objekt kanë;
Þqarkullimin e mallit,
Þkryerjen e shërbimeve e që për nga
përmbajtja e vet janë objekt i së drejtës
ndërkombëtare.
Ü Punët e këtilla janë mund të jenë të
natyrave të ndryshme:
Ä cedimi i të drejtave për shfrytëzimin
e pasurive natyrore (shitja koncesionit për
eksploatimin e minierave),
Ä blerja e
prodhimeve (produkteve) dhe
2
Ä shërbimeve të
ndryshme që janë të nevojshme për shtetin për ushtrimin e pushtetit
publik (lidhë kontrata për ndërtimin
e zyrave për administratë ose shfrytëzuesit e të
cilave janë nëpunësit e saj),
Ä ushtrimi i të
drejtës të anëtarëve të shoqërisë të parapara me të drejtën e kompanive
në ndërmarrje me pronë shtetërore.
Ü Në të gjitha
rastet e këtilla, shteti nuk paraqitet si bartës i të drejtës publike (ex
iure amperi),
por si bartës i autorizimeve juridike
– private, ngase fjala është për punë të së drejtës private
(ex iure gestionis).
Ü Për punë në të
cilat paraqitet si bartëse e pushtetit publik, shteti gëzon imunitet.
Ü Çështja se a
paraqitet shteti si pjesëmarrës në tregtinë ndërkombëtare reduktohet në
përcaktimin e kushteve se a mund të
jetë palë në procedurë gjyqësore civile e cila mund të
ushtrohet me rastin e atij kontesti.
c. Imuniteti i shtetit
Ü Imuniteti i
shtetit nga ushtrimi i procedurës është çështje veçanërisht e rëndësishme për
të
drejtën ndërkombëtare biznesore po
ashtu edhe për konventat ndërkombëtare të cilat e
rregullojnë ekonominë.
Ü Kjo paraqet një
nga çështjet e cila mjaft shpesh shtrohet në konteste gjyqësore dhe të
arbitrazhit për shkak të pjesëmarrjes
së madhe dhe aktive të shtetit në tregtinë
ndërkombëtare sepse shtetet mund të
jenë drejtpërdrejtë ose tërthorazi pronarë të avio –
kompanive, bankave, anijeve, etj,.
Ü Në fillim ka
mbretëruar teoria e imunitetit absolut sipas të cilës shteti ka gëzuar imunitet
nga
ushtrimi i procedurës gjyqësore para
gjykatës së shtetit tjetër.
Ü Kjo praktikë
është tejkaluar në favor të imunitetit restriktiv.
Þ Sipas teorisë së imunitetit
restriktiv, shteti gëzon imunitet nga ushtrimi i
procedurës civile gjyqësore para gjykatës së shtetit
tjetër vetëm për veprimet
nëpërmjet të cilave shprehet sovraniteti i shtetit ose
ushtrohet pushteti publik (iure
amperi).
Ü Shteti nuk gëzon imunitet kundruall
aktiviteteve që kanë karakter juridik – privat, gjegjësisht
punëve të natyrës komerciale (iure gestionis).
Ü Është rregull që shteti të gëzojë
imunitet në raport me kompetencën e gjyqit të shtetit tjetër.
3
Ü Imuniteti nga ushtrimi i procedurës
gjyqësore ka të bëjë me shtetin dhe në veçanti me
pasurinë (pronën) e tij. Kur fillon procedura para gjyqit
të shtetit tjetër, gjykata vendase do
të shpallet jokompetente.
Ü Procedura e filluar kundër shtetit
tjetër konsiderohet procedura ne të cilën shteti tjetër
është emëruar si i paditur – akuzuar ose kur procedura
prodhon ndonjë veprim në pronë, të
drejtë, interes ose veprimtari të shtetit tjetër.
Ü Shteti tjetër mund të heq dorë nga
imuniteti në procedurën e filluar para gjyqit të rregullt të
shtetit të huaj në mënyrë eksplicite (shprehimisht) ose
heshtazi. Heqja dorë shprehimisht
mund të ketë formën e:
1. Kontratës ndërkombëtare;
2. deklarimit para gjyqit; ose
3. korrespondencës me shkrim në procedurë të posaçme.
Ü Heqja dorë heshtazi konsiderohet të filluarit e procedurës nga ana e shtetit
ose marrja pjesë
në proces ose ndërmarrja e çfarëdo aktiviteti që kanë të
bëjnë me “meritumin” e kontestit,
përveç nëse shteti deklaron se pikërisht ndërmarrja e
veprimeve të këtilla konsiderohet si
bazë për vënie në dukje të imunitetit.
Ü Kështu p.sh. nuk konsiderohet heqje
dorë nga imuniteti, nëse shteti kërkon nga gjyqi padinë
në mënyrë që të njihet me përmbushjen e saj ngase kundër
saj ka filluar procedura për të
cilën gjë nuk iu është dërguar asgjë me shkrim sipas
rregulloreve që e obligojnë.
Ü Në të kaluarën koncepti i imunitetit
gjyqësor është aplikuar pa përjashtim (imuniteti
absolut).
Ä Tash është i pranuar rregulli nga të
gjithë se në disa raste të caktuara duhet të
ekzistojnë përjashtime nga rregullat e imunitetit absolut,
(imuniteti restriktiv).
Ü Në të drejtën anglo – saksone dhe
kontinentale, në mënyra të ndryshme janë caktuar
përjashtimet nga imuniteti gjyqësor.
Ü Në të drejtën kontinentale është
çështja e praktikës gjyqësore të vlerësojë në bazë të
çështjes konkrete juridike që e ka lidhur shteti ose se a
gëzon shteti imunitet apo jo.
Ü Kjo qasje mund të shkaktojë pasiguri
për shkak të vlerësimeve të ndryshme nga gjyqet.
Ü Me qëllim të konkretizimit dhe
parashikimit, disa shtete evropiane e kanë nxjerrë konventën
e veçantë e cila përcakton se për cilat
veprime (punë) shteti nuk gëzon imunitet. (Konventa
evropiane mbi imunitetin e shtetit e vitit 1972).
4
Ü Disa shtet nuk
janë palë të kësaj konvente ndërkombëtare, ngase konsiderojnë që nuk
ekzistojnë burime të veçanta lidhur
me imunitetin e shteteve të tjera andaj mbështetja në
të drejtën ndërkombëtare publike dhe
në dispozita të Ligjit mbi procedurën kontestimore,
mund të kërkohet vetëm në teori dhe
në praktikën e varfër.
Ü Në vendet anglo
– saksone, në të cilat vendimet e gjyqeve më të larta kanë karakter
detyrues, është formuluar ligji i
veçantë i cili numëron përjashtimet nga rregullat e imunitetit
gjyqësor të shtetit tjetër.
Ü Që të dy
sistemet juridike, kontinental dhe anglo – sakson, janë të një mendimi se shteti nuk
gëzon imunitet nga ushtrimi i procedurës gjyqësore
për këto lloje veprimesh (punësh);
Ä E para, për punët e natyrës komerciale të cilat shteti i ka lidhur me
personin e
jashtëm juridik i ose fizik e për të
cilat është kompetent gjykata e rregullt e shtetit
tjetër sipas rregullave të së drejtës
ndërkombëtare private mbi kompetencat e
gjykatës për konteste me elementë të
jashtëm.
FJanë evidente
qëndrimet ndryshme mbi kriteret për përcaktimin e se a është
një punë konkrete e natyrës
komerciale apo jo.
FSipas një
botëkuptimi, kjo është natyra e kontestit ose e veprimit juridik të
lidhur.
FVeprimi juridik
është komercial nëse, përveç shtetit, mund të lidhin edhe
subjektet e të drejtës private.
FNëse punën mund
të lidhë vetëm shteti, atëherë kjo nuk është punë
komerciale.
Ä Kriter i dytë është qëllimi i punës
juridike.
FNëse qëllimi i punës është plotësimi
i interesit publik, atëherë shteti gëzon
imunitet dhe anasjelltas, nëse kjo nuk qëndron, shteti nuk
gëzon imunitet.
FMe shfrytëzimin e natyrës së punës si
kriter, zgjerohet qarku i punëve me të
cilat gëzohet imuniteti e më kriterin e qëllimit të punës
ngushtohet qarku i
punëve për të cilat shteti nuk gëzon imunitet.
Ä Sipas qasjes së tretë, e cila përpiqet t’i merr parasysh që të dy pikëpamjet e
mësipërme, niset
nga natyra e punës, por që në raste të caktuara duhet
marrë në
konsideratë edhe qëllimin e punës.
FSipas kësaj,
prioritet duhet të ketë natyra e kontratës ose e punës, por, nëse
sipas praktikës së krijuar e cila
vazhdon në shtetin i cili e ka lidhur punën,
kriteri relativ për vlerësimin e
karakterit tregtar është qëllimi i tij, atëherë ai
kriter do të aplikohet.
5
FAndaj, sipas
kësaj qasjeje, vlerësimi se a ka puna karakter komercial,
përcaktohet sipas praktikës së
krijuar e cila vazhdon në shtet i cili e ka lidhur
punën juridike konkrete e jo sipas
praktikës së gjyqit të shtetit i cili e ka iniciuar
procedurën.
Ä E dyta, nëse është palë
ndërmarrja në pronësi të shtetit ose subjektit juridik
(agjencion ose instrumentalitet i
shtetit, siç thotë e drejta anglosaksone) që ka
aftësinë e vet palës (që të padisë
ose të jetë e paditur) e të cilën e ka themeluar
shteti. Në atë rast
shteti nuk gëzon imunitet.
Ä E treta, për konteste mbi pronësinë mbi pjesën në ndërmarrje ose
subjekt tjetër
juridik, në të cilët shteti është pronar i pjesës. Nga ky përjashtim është e mundur
marrëveshja e kundërt e palëve.
Ä E katërta, për konteste komerciale të krijuara me shfrytëzimin e anijeve të cilat janë
pronë e shtetit.
Ä E pesta, nëse shteti ka
lidhur kontratë arbitrazhi, shteti nuk gëzon imunitet në
konteste mbi vlefshmërinë dhe
interpretimin e kontratës mbi arbitrazhin, procedurën
e arbitrazhit, anulimin e vendimit,
përveç nëse është paraparë diçka tjetër me
kontratë të arbitrazhit.
1. Aplikimi i teorisë mbi imunitetin
restriktiv në praktikë
Ü Është e
natyrshme që shtetet nuk dëshirojnë të paditën nga askush.
Ü Në jetën
praktike ndodhin konflikte rreth asaj se si të dallohet angazhimi i shtetit në
pikëpamje komerciale apo jo komerciale.
Ü Gjyqi mund të
vërejë se në raste të caktuara është e vështirë të diferencohet;
Þ qëllimi i punës
(shkaku për të cilin shteti tjetër lidh një punë komerciale) nga
Þ natyra e punës
(forma e jashtme e punës që e lidhë shteti).
Ü Në doktrinë
(teori) theksohet se koncepti i imunitetit restriktiv (vlerësimi i aktit ex
iure
gestionis) kërkon shqyrtim që është i
bazuar në supozimin politik në sferën e aktiviteteve
të shtetit.
Ü Në vetë
praktikën gjyqësore, të shqyrtimi i akteve të shtetit të cilat, sipas natyrës
së vet,
paraqesin punë komerciale, mund të
jenë të ndryshme.
6
2 Heqja dorë nga imuniteti në
procedurën e arbitrazhit
Ü Nëse është
shteti palë e kontratës mbi arbitrazhin, nuk mund të thirret në të drejtën e
vetë të brendshme në mënyrë që ta
konteston aftësinë që të jetë palë në procedurën e
arbitrazhit ose kontestit të
arbitrazhit.
Ü Rregulla është
vërtetuar në praktikën e arbitrazheve ndërkombëtare tregtare.
Ü Në të vërtetë,
nëse merret se ekziston përgjegjësia e shtetit për dëmin e shkaktuar
(përgjegjësia kontraktuese ose jashtë
kontraktuese) ekzistenca e përgjegjësisë mund të
konsiderohet si zëvendësim për
pëlqimin eksplicit të shtetit që kontestin e caktuar ta
zgjedh nëpërmjet arbitrazhit tregtar.
Ü Nuk mund të
konsiderohet se shteti sovran ka hequr dorë nga imuniteti në rastin kur
nuk e ka shprehur pëlqimin në mënyrë
të padyshimtë që të arbitron. Nuk ekziston heqje
dorë nga imuniteti për kontratën e
arbitrazhit.
2. Imuniteti nga ekzekutimi i
vendimit të gjyqit
Ü Nëse nuk
ekziston imuniteti i shtetit nga ushtrimi i procedurës gjyqësore civile, kjo
nuk do ë
thotë që vendimi i gjyqësor i
kontestit nuk mund ekzekutohet kundër shtetit në pronën e tij.
Ü Është e mundur që imuniteti gjyqësor
të mos ekzistojë dhe që vendimi gjyqësor i marrur në
procedurë të mos mund të ekzekutohet.
Ü Sipas të drejtës ndërkombëtare, gjyqi
nuk është i autorizuar të zaptojë (konfiskojë) pronën e
huaj ose ta ekzekutojë vendimin e gjyqit në pronën e
shtetit tjetër e cila shfrytëzohet për
shërbime publike (p.sh. zaptimin (konfiskimin) e
ambasadës së shtetit tjetër).
Ü Prona që shërben për qëllime publike ka
imunitet nga ekzekutimi.
Ü Ekzekutimi në pronën e shtetit tjetër
është i mundur nëse ajo nuk kryen funksione të
shërbimeve publike, gjegjësisht, pronën e cila mund të
shfrytëzohet për qëllime komerciale.
Ä Konventa Evropiane
mbi arbitrazhet ndërkombëtare e vitit 1961 nuk parasheh
imunitetet nga ekzekutimi i vendimit
gjyqësor.
Ü Disa shtete
respektojnë parimin sipas të cilit në pronën e shtetit tjetër nuk mund të
caktohet
ekzekutimi me përjashtim kur vet
shteti tjetër jep pëlqimin që të caktohet ekzekutimi me
kusht që ky pëlqim të jetë eksplicit
(shprehimisht i dhënë).
No comments:
Post a Comment